Merkanalyse ‘Dutch Design’ : Ola

Redesign
Week 2

‘Jullie gaan in tweetallen een merkanalyse maken van een Nederlands merk’, zo sprak onze leraar voor het vak Redesign ons toe. Ik heb samen met een klasgenootje voor het merk Ola gekozen, dit valt onder Unilver.

Het merk
Naam: Ola

Onderdeel van: Unilever, ‘the Heartbrand’: bekendste ijslogo ter wereld.

Opgericht: Het ijsbedrijf OLA wordt op 3 februari 1956 opgericht in België. Het eerste OLA-ijsje, de Fruti,
verscheen in 1959 op de Nederlandse markt. Vanaf het moment dat Unilever
de ijsfabriek de Hoop in Onnen koopt, worden er OLA-ijsjes in Nederland gemaakt.
In 1962 komt het ijsje ‘de Raket’ op de markt, het ijsje dat al meer dan 40
jaar onverminderd populair is bij jong en oud. Het logo is in 1997 ontstaan om
al het Unilever-ijs onder te verzamelen.

Bekend: Inmiddels is het logo bekend in meer dan 40 landen wereldwijd. Elk land heeft zijn eigen ijsnaam.

1. Merkvisie
Ola heeft als toekomstbeeld een verdere uitbreiding van het ijsassortiment. In 2008 verscheen er een artikel van
Unilever waarin staat dat ze het Ben&Jerry’s-Ijs de komende tijd stevig wilden uitbreiden.
Daarnaast gaan ze voor meer zichtbaarheid en meer herkenbaarheid.
De positie van het merk in die toekomst zal groot zijn, Ola is inmiddels bekend
in 40 landen en dit willen ze graag nog verder uitbreiden.

2. Merkmissie
Ola wil zijn toekomstbeeld waarmaken door middel van het maken van verantwoord ijs.
Dat houdt in meer fruit, minder suiker, geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen en een gevarieerd aanbod onder de 100 kcal.

Daarnaast wil Ola meer opvallende reclamecampagnes vanwege het feit dat het winkelmateriaal en de promoties van
Ola ijsjes al jaren zorgen voor een goede verkoop.

3. Merkwaarden
Ola omschrijft zichzelf als een bedrijf met veel kwaliteit en jarenlange ervaring. Daarnaast mogen ze het ‘Ik kies bewust logo’ dragen. Hierdoor wordt de consument geholpen om gezondere keuzes te maken.

4. Merkpersoonlijkheid
Energiek, sociaal en vernieuwend, een ijsje voor elk en ieders wil.

5. Merkbelofte
Ola kent volgens ons geen merkbelofte, we hebben er zelf een paar bedacht:

- Love icecream

- Ola, het lekkerste ijs voor iedereen!

- Ola, dat wil toch iedereen!

6. Merk-kernconcept
Ola =koud, onweerstaanbaar, heartbrand (ijs)
Merkuiterlijk

Zien
Het logo heeft een sierlijk uiterlijk door zijn vriendelijke ronde vormen. De typische vorm en opvallende rode kleur maken het merk herkenbaar. De verpakkingen van de ijsjes zijn kleurrijk en druk. Ze staan vol met plaatjes en animaties om het aantrekkelijker voor kinderen te maken. De website is redelijk overzichtelijk en speels ingedeeld. De rode kleur van het logo komt terug op de website, dit zie je aan het lettertype en de menubalk.

Voelen
De verschillende ijsje kennen variatie in hun vorm. Het formaat van de ijsjes is door de klant te kiezen, er zijn namelijk verschillende groottes. Het ijsstokje is van hout, waarin Ola haar logo heeft gegraveerd. Dit zorgt weer voor herkenning.
De verpakking is van plastic, dit neemt weinig ruimte in beslag in de diepvries.
Daarnaast is het makkelijk te openen.

Horen
Ola heeft niet echt een herkenbaar geluid, wel kan men de magnumreclame herkennen aan ‘de bite’. Ola kent wel een verpakkingsgeluid: namelijk het openen van de plastic verpakking. 

Proeven
De productsmaak:
Ola heeft een groot assortiment dus ook verschillende smaken. Ola kent zoet (het raketje), chocolade (magnum, viennetta en cornetto), sinaasappel (solero), en Espresso, Cappuccino en Mocaccino (Cafe Zero).
Er zijn waterijsjes en ijsjes met een chocoladerandje of een randje dat naar fruit smaakt, zoals de magnum en solero.
Deze zijn gevuld met vanille-ijs.

Ruiken
Ola kan niet met een specifieke geur geassocieerd worden. De zoete Ola-ijsjes kennen een licht-zoete geur, dit is niet overheersend. De chocolade-ijsjes ruiken naar cacao. De Solero ruikt naar sinaasappel.

De taal van het merk
Ola kent in haar taalgebruik veel bijvoeglijke naamwoorden als: heerlijk, mooi, krokant, onweerstaanbaar, etc.

Iconen
De belangrijkste characters van de Ola zijn tekenfiguren. Deze zie je vooral op de verpakkingen terug. Hiermee wilt Ola het aantrekkelijker maken voor kinderen.

Brand Activation
Ola voert een aantal activiteiten uit om haar publiciteit te vergroten.
Hieronder staan er wat beschreven:

- op de première van Shrek 4  spelen ze
in met een groen Push-Up ijsje inclusief Shrek-stickers.
- Ola Waterspelen
- Na het uitkomen van de High School Musical presenteert Ola nieuwe ijsjes op
dit gebied.
- Ola werkt samen met Nickelodeon
- Ola magazine
- optimale presentatie van Ola-assortiment (afvalbak, vlag, ijslijst)
- Ola fashion en de Happy Smile Machine

About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s